Бизнес развитие | Глава #1 - Бизнес план в 3 лесни стъпки


Изграждането на бизнес от нулата е предизвикателство, пред което само най-смелите герои се изправят.

Шегичка! Всички предприемачи трябва да минат през този процес, ако искат да бъдат успешни.

Днешният урок - Изготви си бизнес план

Преди да се впуснеш в създаването на профили в социалните мрежи, ще се наложи да си съставиш бизнес план писмено. Този план няма да бъде 100 страници. Ще съдържа само 3 точки, които да използваш като основа.

Ето от какво се състои:
  1. Резюме на фирмата
  2. Бизнес прогноза и цели
  3. Маркетинг и продажбени стратегии

Резюме на фирмата

Тук ще трябва да отговориш на няколко въпроса свързани с твоя бизнес. Представи си, че разказваш приказка на група деца.

Пример:
Да популяризирам себе си като фрийлансър ще ми помогне да:
  • се свържа с желаните клиенти
  • изградя професионални отношения с други предприемачи
  • се превърна в експерт в своята област

Започни резюмето с обобщаване на своята мисия. Тя е твоята цел. Не продуктите, които продаваш, или услугите, които предлагаш. Тук трябва да изложиш своите принципи и ценности. Идеята, която те подтиква да вървиш напред.

Пример:
Представи си една марка Х, която произвежда дрехи.

Продуктът са дрехите.

Мисията им е да създават висококачествени продукти, да не замърсяват околната среда и да не причиняват вреда на животните по света.

Следваща стъпка е да направиш описание на продукта/услугата си. Ако ти не си наясно с това какво предлагаш, никой друг няма да разбере. Това ще доведе до сигурен провал.

Готов с описанието?

Време е да проверим къде се позиционираш в целевия пазар. Обърни внимание на конкурентите си.

Търси следната информация:
  • Какви продукти и услуги предлагат те?
  • На каква цена?
  • Какъв е подходът им към клиентите?
  • Отговарят ли на коментари и съобщения?
  • Каква стойност имат продуктите им?

Сравни себе си с тях. Трябва да откриеш разликите помежду ви. Използвай ги, за да уточниш своето USP (уникално търговско предложение).

На финала сме!

С какъв бюджет разполагаш? Не се притеснявай, ако отговорът е 0. Аз също започнах така.

След 3-4 месеца, когато отново преглеждаш бизнес плана си, ще можеш да промениш цифрата.

Последната стъпка е да изградиш образа на перфектния клиент. Много екипи съставят бизнес план с акцент върху клиента, но повечето допускат една грешка.

Основната цел на компанията може да е съвсем различна от нуждите на пазара. Ето защо се нуждаеш от личност на купувача - за да вървиш в правилната посока.

Профилът включва:
  • Демографски данни
  • Психологически характеристики
  • Проблеми и нужди
  • Навици и интереси

Бизнес прогноза и цели

Тази точка е посветена на твоите цели.

Не я пропускай! Няма удобен или правилен момент, в който да се пуснеш по течението.

Може би нямаш ясна представа къде искаш да стигнеш с бизнеса си. Да, съгласна съм. Това си е едно дълго приключение.
Ето защо трябва да си поставиш някакви начални цели. Те ще ти дадат тласък да започнеш да работиш към постигането на точно определен резултат.

Ето какви бяха моите:
  • Стани гост автор в Х, У, Z. Краен срок - 1 месец.
  • Запознай се с дейността на влиятелни/ успели хора в сферите на Х,У, Z
  • Чети по 1 книга на седмица свързана с твоя бизнес
  • Намери си ментор(и)

Този списък със задачи е желателно да се отнася за цялата година. Година, в която да работиш за постигането на бизнес целите си.

Това не е окончателен списък. Винаги можеш да махаш, да добавяш, да променяш.

Наред с нещата, които искаш да се случат има такива, които не искаш да се случват.

Тях ще ги наречем негативни цели. Направи си списък и за тях.

Ето пример:
  • Няма да приемам оферта за работа под Х лева
  • Няма да извършвам Х вид услуги
  • Няма да работя повече / по-малко от Х часа
  • Няма да работят през уикендите

Обобщение:
Трябва да планираш следните неща за предстоящото тримесечие:
  • годишни цели
  • мисия
  • визия

Маркетингова стратегия

Маркетинг миксът е набор от действия и тактики, които една компания използва за промотиране на своята марка или продукт на пазара.

4-те основни елемента на маркетинг микса са:
  1. цена
  2. продукт
  3. промоция
  4. място

Последната част от плана е посветена на тези 4 точки.

Декларация за позициониране

Създал си страхотен продукт или предлагаш ценна услуга. Може би и двете?

Какъвто и да е отговорът, трябва да имаш подготвена декларация за позициониране. Защо? С тази декларация ти осигуряват успешната маркетинговата си стратегия.

Декларацията за позициониране е кратко описание на:
  • продукт или услуга
  • целевия пазар
  • как продуктът/услугата изпълва определена потребност на целевия пазар

Този документ показва как искаш да бъде възприемана твоята марка.

Например:

Имаш нов последовател в Twitter профила на организацията ти. От там той отива на сайта и предприема следните действия:
  1. разглежда няколко публикации в блога
  2. отива на страницата с продуктите и услугите
  3. абонира се за седмичен електронен бюлетин
  4. напуска сайта

През следващите 2 седмици въпросният посетител започва да вижда твои реклами в Google/ Youtube/ Twitter.

Искаш всяка част от съдържанието ясно да съобщава основните ценности бизнеса ти.

Тук декларацията за позициониране идва на помощ. Тя е ръководство за оценка на това дали решенията за стратегия, маркетингови кампании, дизайн на продукти и т.н. са в съответствие с вашата марка.

Стратегия за ценообразуване

За мен беше много трудно да определя цени за продуктите и услугите, които предлагам.

Твърде висока цена и ще пропусна клиента. Твърде ниска и няма да има кой да плаща сметките.

Има десетки стратегии за ценообразуване. Един ценен съвет:
“Най-добрата стратегия за ценообразуване увеличава максимално печалбата и приходите”
Ето списък с основни стратегии:
  1. Ценообразуване, основано на конкуренцията - използва цените на конкурентите като ориентир
  2. Ценообразуване ‘разходи +’ - ценообразуване на услуга или продукт, при който към разходите се добавя фиксиран фактор на печалба
  3. Динамично ценообразуване - практиката на ценообразуване на артикули на ниво, определено от кривата на търсене.
  4. Цени за Freemium - безплатно използване на основна функционалност, а за допълнителни се изисква потребителите да платят.
  5. Високо-ниско - първоначално се таксува висока цена, а когато офертата стане по-малко желана, се продава с отстъпка
  6. Почасови цени - таксува се на час
  7. Скимиране на цена - една фирма начислява най-високата първоначална цена, която клиентите ще плащат, а след това я намалява във времето.
  8. Ценова стратегия на проникване - стратегия, използвана от бизнеса за привличане на клиенти към нов продукт или услуга, като предлага по-ниска цена по време на първоначалното му предлагане.
  9. Премиум цени - практиката да се поддържа изкуствено високата цена на един от продуктите или услугите. Така се насърчават благоприятните възприятия сред купувачите, базирани единствено на цената
  10. Ценообразуване на проект - начислява фиксирана такса за проект
  11. Ценообразуване на база ценност - стратегия за определяне на цените главно въз основа на възприеманата от потребителя стойност на даден продукт/услуга.

Стратегия за дистрибуция

Елементът ‘Място’ от маркетинг миксът ни изправя пред следните въпроси:

Как крайният продукт ще стигне от производителя до крайния потребител?

Как да се контролират разходите и да се спести време при изпълнение на стратегията за дистрибуция

Как да се изгради конкурентно предимство чрез дистрибуция

Съществуват следните типове дистрибуция:
  1. Непряка - продуктът достига до крайния клиент чрез множество канали между тях. Например: Продуктът преминава от производителя към C&F, след това към дистрибутора, след това към търговеца на дребно и накрая до клиента.
  2. Директна - продуктът достига до клиента през много по-къса верига (по-често от самия производител)
  3. Интензивна - когато компанията разполага с продукт за масов маркетинг. Интензивната дистрибуция се опитва да обхване колкото се може повече от пазара.
  4. Селективна - Компании като Armani и Zara имат избирателна дистрибуция. Тези компании имат ограничени търговски обекти.
  5. Ексклузивна - Ако Zara има 4-5 търговски обекта в даден град, колко търговски обекта ще има компания като Lamborghini? Един обект в регион от 5-7 града. Ако една компания иска да даде голям регион на един единствен дистрибутор, то това е известно като ексклузивна дистрибуция.

Стратегия за популяризиране

Промоцията се отнася до методите, които ще използваш за рекламиране и продажба на твоите продукти и услуги. Промоционалните методи могат да включват:
  • Уебсайт
  • Социална Медия
  • Блоговете
  • Електронни Бюлетини
  • Мрежи
  • Брошури и Листовки
  • Телевизия
  • Радио
  • Печатна Реклама
  • От Уста на Уста
  • Програми за Лоялност и Награди
  • Студено Повикване
  • Имейл
  • Спонсорство
  • PR Дейности

За да е успешна една промоционална стратегия, трябва да има ясно определени цели и начини, по които да се следи прогреса (KPI).

Промоционалните цели включват създаване на информираност, привличане на хората да изпробват продукти, предоставяне на информация, задържане на лоялни клиенти, увеличаване на използването на продуктите и идентифициране на потенциални клиенти.

Всеки бизнес трябва да реши кои канали за комуникация ще използва. Големите компании могат да изберат национална кампания, особено ако марката вече е позната на потребителя. По-малките фирми с по-малко ресурси могат да използват директни продажби, докато имат по-голям бюджет за реклама.

Очертайте съобщението, което искате да разпространите, след което го персонализирайте за всяка комуникационна платформа, която ще използвате.

Да обобщим

Написването на бизнес план на 1-2 страници е изключително полезен инструмент, който ще ти помогне да усъвършенстваш своята бизнес стратегия бързо и лесно.

След като обобщиш идеите си на една страница, ще бъде по-лесно да ги разшириш и да предоставиш повече подробности, когато се наложи.
Това е първа част от поредицата “Бизнес стратегия, модел и развитие”. До следващият път!

Comments

Popular posts from this blog

Маркетинг стратегия - Анализ на настроенията. Думите като отражение на емоциите

7 книги, които ще променят начина, по който виждаш света. Романтика, бизнес, смърт и още нещо

Дай ми 10 минути и ще ти покажа как да надминеш конкуренцията си онлайн