Дай ми 10 минути и ще ти покажа как да надминеш конкуренцията си онлайн


Конкуренцията е ценна за всеки от нас. Хората, с които се съревноваваме ни стимулират да:
  • се движим напред
  • оптимизираме процесите
  • развиваме уменията си
  • поддържаме темпото
Конкуренция има в реалността и във виртуалното пространство. Едно от тези места са социалните медии.

Те могат да бъдат твоето дигитално оръжие. Данните, които ще извлечеш от тях, могат да:
  1. Подобрят кампаниите ти; покачат процента на ангажираност; добавят нови последователи;
  2. Си стоят неоползотворени в някой онлайн документ. Един ден тяхната сила и възможностите, които носят, ще бъдат изгубени. Колко тъжно…
Нека направим план, с който да отприщим този потенциал. Време е за изготвяне на стратегия!

Маркетинг стратегия в социалните медии

Не е нужно да следваш /follow/ профилите на конкурентите си. Можеш да следиш дейността им тайничко /stalk/. Това не е лошо нещо, а част от твоята стратегия.

Първата стъпка е да проучиш подхода на другите отбори. Започни като като с изготвиш списък със социалните медии, които използват те. Дали са в Twitter, Instagram или Facebook. А погледна ли в LinkedIn?

С всеки от тези социални канали можеш да жънеш успех. Изборът ти зависи от целите, които си поставиш.

Потребителите са различни, темите за разговор - също. Към кого се обръщат твоите конкуренти? Дали към изпълнителни директори, или към управител на определен отдел. Какво споделят с тях? Кога?

Хайде да видим!

Целева аудитория

Целевата аудитория на конкурентите ти в над 70% от случаите отговаря на критериите на твоята.

Това са хората, които искаш да превърнеш в свои /редовни/ клиенти и последователи. Забележи, че е възможно те дори да не знаят за съществуването ти.

Целта е да ги привлечеш на своя страна. Как? Като заговориш на техен език.

Обърни внимание на начините, по които другите осъществяват връзка с тези хора. Чрез секцията за коментари, публикациите си, промо игри, социални събития?

Защо не опиташ да приложиш някой от гореспоменатите техники?

Друга възможност е да съчетаеш 2-3 от тях и да създадеш епично събитие.

Например:

Ако секцията с коментарите се използва като канал за връзка, започни да си водиш бележки:
  • На какви въпроси отговарят конкурентите ти?
  • Какъв е тонът им?
  • Колко време им отнема, за да отговорят?
Някои компании качват снимки на техните потребители (User generated content). Виж Lays:


Видове съдържание

В зависимост от социалната медия ще създаваш различни видове съдържание. Клипове, статии, снимки, инфографики и т.н.

Тук не е нужно да се съобразиш изцяло с другите. Не всеки вид съдържание ще отговаря на имиджа на компанията ти.

Забележи кога качват своите публикации. Провери и своята статистика, за да видиш:
  • кога са най-активни последователите ти
  • какъв е % на активност
СЪВЕТ: Опитай да качваш 5-10 минути преди периодите с най-висока активност

Дизайн и редакция

Методите за обработка са друг интересен елемент. Има хиляди приложения за редактиране на видеа и снимки. Някои са безплатни (Canva), но тези с платен абонамент ти дават повече възможности.

Както вече споменах, различните платформи имат различни алгоритми и различна база от потребители. 

Реакцията към видеата може да е в пълен контраст с тази към инфографиките. Разгледай най-добрите профили от твоята ниша. Какви видове съдържание използват те? Кои от тях се представят най-добре? Тествай ги в своя профил.

Копирайтинг за социални медии

При създаването на нов пост имаш опция за добавяне на описание. Тук е мястото да споделиш новини, мисли и съвети.

Чрез описанието лесно се достига до феновете и потенциалните клиенти. Отдели повече внимание на тази секция. Предай съобщението си ясно, за да бъде разбрано и да постигнеш желания ефект.

Можеш да превърнеш тези 2000 символа в мини блог публикация! Кратки изречения, няколко параграфа и ценен съвет са всичко от, което се нуждаеш.

Ако една твоя публикация е имала:
  • Висок % на ангажираност
  • Брой конверсии над средното ниво
  • Повече харесвания
  • Много коментари
Използвай я отново. Сподели я втори път, като измениш малко описанието. С 2-3 последователни споделяния ще извлечеш максимална полза от работата си.

Употреба на хаштаг от #конкуренцията

Една добре планирана и изпълнена хаштаг кампания може да доведе до много нови клиенти, продажби, посетители и печалби.

Твоите конкуренти имат ли си собствен хаштаг. Такъв, който да е уникален за бизнеса им и да го представя. Тук има два възможни отговора:
  • Да
  • Не
При отговор “Не знам” потърси още малко информация.
След като откриеш брандирания хаштаг:
  1. Анализирай. Каква е ключовата фраза - името на компанията или фраза/слоган?
  2. Сравни две публикации - при едната е употребен хаштагът, а при другата не е. Коя от двете има по-висок процент на ангажираност? От тук можеш да си направиш извод как влияе персонализираният хаштаг на компанията.
Освен личен # онлайн потребителите могат да избират от милиони други. Важна е честотата на употребата им. Дали слагаш 13 или 23 хаштага може да предизвика значителна промяна.

Губещи тактики

Не всеки опит е успешен. Трябва да се учим от грешките си. А знаеш ли кое е още по-добро? Да се учиш от чуждите грешки.

До сега говорих само за успехите на една маркетинг стратегия. Време е да разгледаме и тъмната страна на нещата.

Конкурентите ти са имали неуспехи, както всеки друг. Тъй като техните клиенти и последователи са и твоя мишена, трябва да ги опознаеш много добре.

Ако приятелят ти не понася определен вкус сладолед, ти няма да му го купиш. Същото важи и за бизнеса. 

Отбележи си кои кампании и публикации на конкуренцията са се представили най-слабо. Прегледай коментарите, за да се запознаеш с мнението на публиката.

Основната ти задача е да разбереш коя е причината за недоволството.

След като си открил отговорите ги използвай в твоя полза. Подобри продукта/ услугата си, за да не повтаряш чуждите грешки. След това ги промотирай.

Алгоритъмът е следния:
  1. Избягване на чуждите грешки
  2. Усъвършенстван продукт
  3. Копирайтинг умения
  4. Реклама
  5. Добро обслужване

Вслушвай се в хората, за да победиш конкуренцията

Използвай данните от своята социална дейност. Преглеждай анализите от платформата и от специализиран софтуер.

Проследи:
  • активността на последователите
  • достигнати профили
  • предприети действия
  • честота на напускане
СЪВЕТ: За проследяване на дейността на Facebook страница използвай Facebook Analytics. В Instagram превключи към бизнес профил, за да получиш достъп до анализи на профила.
Source: Influence Marketing News

Не забравяй да потърсиш обратна връзка. Доволни ли са хората и какво искат да се подобри. Коментарите са едно от местата, в които ще се обсъждат тези въпроси. Можеш да разгледаш и в различни форуми.

Недоволните потребители са голям проблем. Те не се притесняват да споделят мнението си, а понякога стават крайни в действията си.

В такива моменти не трябва да отстъпваш пред трудностите. Докажи, че бизнесът ти се крепи на строго установени правила и норми. Намери начин да компенсираш за създаденото недоволство. Трябва да защитаваш и да поддържаш имиджа на бизнеса както и отношенията с клиентите си.

Възможност за професионални взаимоотношения?

Не е прието да споделяш публикациите на твоите съперници. По този начин ти ги представяш пред своята аудитория и рискуваш да я изгубиш. Ала винаги има изключения.

Ако конкуренцията е по-отзивчива, е желателно да се възползваш от това. Можеш да им предложиш да работите в екип, за да се рекламирате взаимно /cross-promoting/. В този случай всички са доволни, нали?

Въпреки топлите отношения, бъди нащрек. Споделянето на клиенти с друг бизнес не ги прави по-малко съперници.

Как да действаш в тази заплетена ситуация? Определи колко сериозно е положението.
  1. Директен конкурент. Не осъществявай почти никаква връзка с тях през социалните медии.
  2. Потенциален сътрудник. Предложи им да си помагате взаимно. Те ще те представят на техните последователи, а ти - на своите.

Да обобщим

Конкуренцията не винаги е лошо нещо. Можеш да черпиш вдъхновение от нея и да погледнеш нещата от друга гледна точка. Стига да знаеш какво да търсиш, можеш да се сдобиеш с тонове информация.

Използвай този кратък наръчник, като основа за дейността си. Сподели какво те затруднява при анализ на конкуренцията? Или сподели някой професионален съвет в коментарите долу.

Comments

Popular posts from this blog

Маркетинг стратегия - Анализ на настроенията. Думите като отражение на емоциите

7 книги, които ще променят начина, по който виждаш света. Романтика, бизнес, смърт и още нещо